Proč si v začátcích podnikání vybrat právě síťový marketing?

Každý den velké množství lidí začíná s podnikáním – s velkými sny a očekáváním, ale také s velkými počátečními investicemi, s nejistou návratností, obrovskými problémy ohledně marketingu (značky, reklamy apod.), udržení kvality zboží, logistiky, hledání vhodných prostor, loajálních zaměstnanců apod…

Přitom se dá podnikat tak jednoduše – s počátečními náklady např. 4550 Kč, bez rizika, že mám sklad plný něčeho, co nikdo nebude chtít koupit, a pak to budu muset prodávat se slevou. Bez rizika, že mi dodavatel dodá horší kvalitu zboží nebo ho nedodá vůbec. Bez rizika, že na všechno budu sám… Já věřím, že konečně lidé docení to, co nabízí jednoduchý síťový marketing.

Pro ty, kteří neznají Cash-flow kvadrant Roberta Kiyosakiho, chci uvést, že Robert T. Kiyosaki rozděluje lidi do 4 skupin podle toho, jakým způsobem získávají peníze. Dvě skupiny jsou na levé straně kvadrantu a dvě skupiny jsou na pravé straně kvadrantu.

Na levé straně se nachází 95% světové populace a zhruba 5% světových peněz. Ano, správně hádáte, že tam patří zaměstnanci a osoby samostatně výdělečně činné. Na pravé straně jsou pak majitelé firem a investoři, sem spadá asi 5% světové populace a v jejich rukách je 95% světových peněz. Procenta jsou přibližná, možná už se to o nějaké procento změnilo. Ale je myslím jasné, kam míříme.

Jaký je rozdíl mezi OSVČ a majiteli firem? Mohli byste namítat, že Váš soused má pokrývačskou firmu, tak je přeci majitelem firmy. To sice ano, ale jak moc se soused musí sám na chodu firmy podílet? Co se stane, když odjede na dva měsíce na dovolenou? Bude po jeho návratu fungovat jeho firma minimálně stejně dobře jako před jeho odjezdem nebo to bude jinak? Opravdový majitel firmy se o chod až tak moc už starat nemusí. Má tam dostatek schopných lidí, kteří provoz zajistí. On může už jen udržovat firemního ducha, připomínat vize společnosti a být tam spíš jako inspirátor a symbol. Ale nemusí sám lézt na střechu.

Lidé na levé straně kvadrantu vyměňují svůj čas za peníze. Dostávají hodinovou mzdu a nemají moc možností, jak si výši výdělku ovlivnit (ano, přesčasy, jednorázový bonus, 13. plat, příplatek za noční směnu nebo tzv. „předácké příplatky“ ve výši stokorun). Je Vám to povědomé?

Na pravé straně kvadrantu lidé často na začátku pracují s nadšením, zdarma nebo za velmi málo peněz, svůj čas tzv. investují. Soustavně pracují na projektu, kterému věří a věnují mu na začátku opravdu hodně času. Pokud je ale jejich vytrvalost dostatečná a uspějí, mají potom dostatek času i peněz a už tzv. do práce chodit nemusejí.

Pokud si přejeme mít tzv. pasivní příjem – to znamená, že nám budou chodit pravidelně peníze na účet, i když daný měsíc nebudeme fyzicky odvádět práci, máme několik možností, jak toho dosáhnout.

Buď si založíme s poměrně velkými vstupními investicemi klasickou společnosti, najmeme zaměstnance, pronajmeme prostory, zajistíme marketing, výrobu zboží/poskytování služby, logistiku a věříme, že do roka nezkrachujeme, jako většina projektů, které tímto způsobem začnou (od restaurací přes výrobu až po různé jiné služby). Většina lidí nemá vstupní kapitál, takže musí sehnat soukromého investora nebo si půjčit v bance, tzn. zadlužit se.

Nebo si můžeme koupit už hotový podnikatelský koncept, tzv. franšízu. Typicky takto funguje McDonalds, Starbucks, Marks and Spencer, Fornetti, Helen Doron English, hudební škola Yamaha, z finančně poradenských společností Partners Financial Services a mnoho dalších společností.

Tak si za různě vysokou vstupní investici koupíte návod na úspěch. Jste shora neustále kontrolováni ohledně dodržování firemních standardů. Zde se na rozdíl od klasického podnikání, které jsem popisovala výše, originalita a inovace netolerují. Já s oblibou říkám, že zde je třeba dodržet i barvu toaletního papíru.

Potom máme ještě jednu možnost, a tou je podnikání v síťovém marketingu (můžete se setkat s názvy multi-level marketing nebo-li MLM, více úrovňový marketing, network marketing).

Zde to funguje podobně jako u franšízy, také si kupujete návod na úspěch, nicméně vstupní investice jsou výrazně nižší (od 0 do několika desítek tisíc Kč), máte k ruce člověka, který Vás provádí jednotlivými kroky (tzv. poradce, průvodce nebo sponzora) a vše je založeno na tom, že pravidelně odebíráte nějaké minimální množství Vašeho oblíbeného zboží, toto doporučujete dál a pod sebe registrujete další spokojené zákazníky, kteří také pravidelně odebírají určené množství zboží.

Tak se tvoří obchodní síť, kde každý má sice velmi malý obrat, ale právě proto, že zde funguje geometrická řada, velmi rychle se celkový obrat sítě zvýší a Vám z něj plynou provize. Tyto peníze jsou partnerům vypláceny proto, že společnost nemusí utrácet za klasickou reklamu, za velké sklady, za množství zaměstnanců atd. Platí lidem za to, že reklamu svému oblíbenému zboží udělají sami. Je to geniální způsob spojení příjemného s užitečným.

Vždyť naprosto spontánně sami doporučujeme to, s čím jsme spokojeni. Doporučíte kamarádovi autoservis, když Vám tam dobře a rychle opraví auto? Doporučíte kamarádce šikovnou kadeřnici nebo příjemnou masérku? Ano! A dostali jste za to někdy od těch dotyčných podnikatelů zaplaceno nebo aspoň slevovou kartičku na příští nákup jejich služeb? S velkou pravděpodobností ne.

Lidé více věří doporučení od kamaráda nebo známého, než anonymní reklamě v televizi, časopise nebo na bilboardu u silnice. Období, kdy jsme těmto reklamám věřili, je pryč. Víme, že dnes se v reklamách převážně lže, je s námi manipulováno a reklama jen prodražuje cenu většinou nekvalitního zboží.

V síťovém marketingu si málokdo dovolí doporučovat něco, s čím opravdu není spokojen, co mu nedává smysl. Přirozeně si nechceme zkazit vztah s lidmi, kteří nás obklopují. Vnímáte to stejně?

Ve chvíli, kdy už nám na účet plynou dostatečně vysoké příjmy, které už nechceme pouze utratit, darovat nebo spořit, dostáváme se na pravé straně kvadrantu do role investora. Investujeme své peníze do dalších projektů, které nám dávají smysl. Pro někoho to jsou velké nemovitosti, pro někoho start-upy a pro jiného třeba investice do škol, lesů, svatyň.

Každý jsme úplně jiný, máme jiné představy o životě, ale síťový marketing vnímám jako smysluplnou cestu z ekonomického otroctví k úspěchu pro velké množství lidí.

Příspěvek byl publikován v rubrice Podnikání, Síťový marketing. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *